Foment reitera que ara no és moment d'aplicar l'eurovinyeta

La Generalitat ja ha començat els tràmits perquè el peatge per a camions sigui una realitat a finals del 2014

Aquest dilluns, el Govern va fer el primer pas per fer efectiva l'eurovinyeta al llarg dels 153 quilòmetres d'eix transversal que creuen l'interior de Catalunya. El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) va publicar el projecte de decret que regularà aquest peatge específic per a camions. La intenció de Territori i Sostenibilitat és que l'eurovinyeta es comenci a aplicar a la C-25 a partir del segon semestre del 2014.

La voluntat del Govern, però, topa de ple amb la del Ministeri de Foment. Per això, la Generalitat ha optat per adaptar directament a l'ordenament jurídic català la directiva europea sobre l'Eurovinyeta, en comptes d'esperar a què l'Estat faci el mateix.

Tot i això, aquest moviment no s'ha vist amb bons ulls des del ministeri. De fet, el seu director general de Transport Terrestre, ja ho ha deixat clar avui durant una conferència a Girona. "En el cas de les carreteres titularitat del Ministeri, aquest no és un tema que ara per ara estigui damunt la taula", ha assegurat Joaquín del Moral.

Del Moral, que en tot moment s'ha referit a allò que fins ara havia expressat la ministra, també ha subratllat que el nou peatge suposarà "una nova trava econòmica" per al sector. "Els transportistes passen per moltes dificultats i no estan en disposició d'afrontar el cost addicional que suposaria", ha dit, en referència a l'aplicació de l'eurovinyeta.

El director general ha participat aquest dimecres al Cercle d'Infraestructures de Girona, on hi ha pronunciat una conferència sobre la nova Llei d'Ordenació dels Transports Terrestres (LOTT). Del Moral ha defensat que la normativa permetrà posar fre als fraus del sector perquè, per exemple, caldrà que els transportistes tinguin l'autorització pertinent per poder contractar i facturar. Des de la patronal del sector a Girona, l'Asetrans, s'ha demanat al director general que hi hagi més fermesa a l'hora de fer inspeccions per lluitar contra les il·legalitats.

Via lliure per escollir operador

El director general, durant la seva conferència, també ha recordat que aquest mes de juliol el Consell de Ministres donarà llum verda a la divisió de Renfe en quatre societats. En concret, una de negoci de viatgers; una de mercaderies i logística; una tercera de manteniment i, finalment, una darrera d'arrendaments i lloguer de trens.

A la pràctica, això suposarà la liberalització del servei i permetrà que la Generalitat tingui via lliure per escollir operador de Rodalies i Regionals. Tot i que el Govern ja ha signat un contracte amb Renfe que el lliga fins al 2016, Joaquín del Moral ha recordat que la Generalitat té traspassada la gestió d'aquests serveis i que, per tant, "en un mercat liberalitzat podrà decidir allò que estimi convenient".

D'altra banda, i pel què fa a la resta de l'Estat, el director general ha avançat que ja s'ha calendaritzat la liberalització dels serveis ferroviaris. D'entrada, s'obriran al mercat els serveis de transport ferroviari turístic. En una segona fase, "entre curt i mitjà termini" -ha puntualitzat del Moral- es farà el mateix amb els TAV i, finalment, serà el torn dels Rodalies i Mitja Distància.

Per últim, el director general també ha lamentat la decisió de França de no completar l'estesa de l'alta velocitat entre Perpinyà i Montpeller fins, com a mínim, el 2030. "Tot esforç que es pugui fer a la xarxa intercomunitària permetrà oferir serveis de qualitat, que escurcin els temps de viatge, i això també redundarà en el número d'usuaris", ha conclòs Joaquín del Moral.