Empresaris de Lloret busquen inversions per millorar la imatge de la destinació

La iniciativa neix sense la participació de l'administració pública

Empresaris de tots els sectors turístics de Lloret de Mar (Selva) han creat la Mesa Empresarial de Turisme, una iniciativa privada que neix amb la voluntat d'unir esforços per poder captar inversions, potenciar la destinació i millorar-ne la imatge. Els empresaris reconeixen que davant d'inversions importants com les que hi haurà a Salou amb el Barcelona World no es poden quedar de braços creuats i volen estar amatents per poder captar projectes que arrelin a Lloret.

La mesa s'ha creat sense la participació de cap administració, tot i que els empresaris consideren necessària la seva implicació i li demanen que agilitzi tràmits i posi totes les facilitats als empresaris que vulguin invertir a Lloret. Lloret de Mar va rebre l'any passat prop d'un milió de turistes que van generar quasi 5 milions de pernoctacions. A més, disposa del novè parc hoteler més important de l'Estat, amb més de 31.000 habitacions. En aquest municipi es concentra més de la meitat de l'oferta d'hotels de cinc estrelles i hi ha fins a 29 establiments de quatre estrelles. Malgrat el potencial turístic de Lloret, d'ençà del 2006 els hotels han baixat en capacitat d'atracció de turistes en relació a d'altres destinacions. Si el 2006 dormien a Lloret el 55,71% dels turistes que s'allotjaven a la Costa Brava, el 2012 aquest percentatge va baixar fins al 48,9%.

Tot i la importància de la destinació, si es compara Lloret de Mar amb d'altres zones turístiques, el preu per habitació d'hotel és més baix. Per exemple, el preu mitjà d'una habitació a Eivissa és de 79 euros, quan en el cas de Lloret no arriba als 40 euros.

Els empresaris han detectat aquestes debilitats a través d'un estudi i això els ha fet veure que havien d'unir esforços per redreçar la situació. Per això, han decidit constituir la Mesa Empresarial de Turisme de Lloret de Mar, que aglutina una trentena d'empresaris dels diferents sectors que treballen amb el turisme com restaurants, bars, discoteques, parcs aquàtics, agències de viatges i hotels.

El president de la mesa, Climent Guitart, ha reconegut que també ha estat una decisió com a "reacció" després de conèixer que projectes importants, com el Barcelona World, s'han decidit ubicar a la Costa Daurada. El sector confia en les potencialitats de Lloret i, per això, s'ha volgut unir per poder "vendre" als possibles inversors les oportunitats de negoci que poden tenir en el municipi turístic més important de la Costa Brava, on els hotelers han invertit més de 300 MEUR en els darrers cinc anys per renovar els seus establiments.

Una iniciativa 100% privada

Els empresaris fa nou mesos que treballen en aquest projecte que, de moment, es desenvolupa al marge de l'administració. Guitart ha explicat que ha de ser un punt de trobada del sector privat amb l'objectiu d'atraure inversions, millorar la competitivitat dels negocis, millorar la imatge turística de la destinació i resoldre els problemes d'accessibilitat que té el municipi, al qual no s'hi pot arribar directament ni per autopista ni per autovia.

El president de la mesa ha defensat que ja fan moltes activitats de la mà de l'administració pública però que, en aquesta primera fase, volien iniciar un debat únicament amb el sector privat per tal que els empresaris "puguin parlar més lliurement". "Busquem fer una anàlisi en positiu de la situació, fer propostes concretes i fer-les arribar a l'administració, no es tracta de posar-nos a criticar", ha dit el president.

La mesa s'ha dividit en cinc comissions de treball que han de desenvolupar uns projectes que, finalment, es posaran en coneixement tant de l'Ajuntament com de la Generalitat. "Nosaltres volem resultats, esperem que l'administració ens escolti perquè no volem parlar per parlar", ha manifestat Guitart. En la mateixa línia s'ha pronunciat el president del Gremi d'Hotelers de Lloret, Enric Dotras, que ha reconegut que esperen més de les polítiques turístiques municipals. "S'ha abaixat el nivell i un dels objectius de la creació de la mesa és que es recuperi", ha defensat.

Cadascuna d'aquestes cinc comissions se centra en un àmbit de millora. En concret, l'impuls de la destinació, l'atracció de projectes i generació d'inversions (tant privades com públiques), la millora de la imatge de Lloret, la millora de la seguretat i una cinquena comissió que treballa per atraure nous esdeveniments, especialment fora de la temporada d'estiu.

Captar inversions

El coordinador de la mesa, Àngel Díaz, ha explicat que un dels objectius principals passa per poder captar inversors que vulguin fer els seus projectes a Lloret. En aquest sentit, ha manifestat que caldrà demanar a l'administració que posi "totes les facilitats" i elimini traves per fer-los realitat. La mesa aposta per poder incidir en canviar el perfil del turista, repensar la imatge de la destinació i també demanar a l'administració que impulsi millores per fer més accessible el municipi (sobretot, millorant les infraestructures viàries).

Els empresaris també han apuntat que caldrà incidir en l'ordenament de l'entorn urbà -amb obres de millora de parcs i places-. A més, també es plantegen fer tancar hotels que hagin quedat obsolets i renovar la part antiga i el passeig marítim.

La mesa ha programat per al proper 16 de juliol la primera jornada de debat sota el títol 'Opcions de futur per a Lloret de Mar', on està previst que hi hagi diverses xerrades sobre com consolidar Lloret com a destinació de qualitat i també se signarà un protocol d'acord amb l'Ajuntament.