Molts transportistes gironins es veuen obligats a treballar per sota de costos

El sector calcula que més de 100 empreses, un 20% de les associades, han plegat en els darrers dos anys

El sector del transport gironí fa temps que lluita contra la competència deslleial. Ara, però, amb la crisi econòmica, aquest és un problema que els ha anat a més. Des de la patronal del sector, l'Asetrans, periòdicament detecten empreses que, sense tenir l'autorització de Transports, es dediquen a portar mercaderies.

Sobretot, com explica Palacio, qui comet més fraus solen ser empreses que actuen d'intermediàries. "Solen operar a través d'Internet, no apareixen als registres de Transports, i es dediquen a oferir transports a qualsevol preu", concreta el secretari.

Fins i tot, s'han detectat casos en què la picaresca va més enllà de la xarxa. Es tracta de furgonetes que es planten davant mateix de zones comercials -a llocs on, per exemple, hi ha botigues de mobles- i on els seus conductors s'ofereixen directament per portar les mercaderies.

Periòdicament, des de l'Asetrans intenten detectar aquests fraus i, quan es té la certesa que les empreses actuen de manera il·legal, se les denuncia en bloc davant Transports. La darrera vegada, la patronal va denunciar-ne unes 90. Ara bé, quan la Generalitat va voler comprovar-ne els papers, la meitat d'elles ja havien desaparegut.

Rebentar preus

La conseqüència directa d'aquesta situació, però, és que les empreses fraudulentes rebenten preus. I de retruc, això obliga a aquelles que sí estan incloses al registre a abaixar-los per lluitar contra aquesta competència deslleial.

"Això ha portat molts transportistes gironins a haver de treballar per sota dels costos, o bé amb uns marges de benefici irrisoris de l'1 ó el 2%", concreta el secretari general de l'Asetrans. Carles Palacio explica que aquesta, per a molts empresaris, és una sortida a la desesperada i que, si no aconsegueixen remuntar la situació, es veuen obligats a tancar.

I és que, al problema del frau, el sector també n'hi ha de sumar d'altres, com ara l'increment del preu del combustible o la caiguda d'activitat arran de la crisi (d'entre un 25 i un 30%). A les comarques gironines, segons dades de l'Asetrans, en els darrers dos anys ja hi ha hagut més de 100 empreses de transports que han hagut d'abaixar la persiana.

Aproximadament, això suposa un 20% de les que tenia associades la patronal. Ara, l'Asetrans aixopluga 480 empreses, que donen feina a uns 3.000 treballadors i que sumen una flota d'uns 2.500 camions.

En contra de l'eurovinyeta a l'eix

Des de l'Asetrans, també estan totalment en contra que s'acabi aplicant l'eurovinyeta a l'eix transversal un cop se n'inauguri el desdoblament. Aquesta és una taxa que paguen els camions de gran tonatge que utilitzen determinades infraestructures.

Per a Carles Palacio, aquesta mesura suposarà "un nou greuge per al sector", perquè incrementarà les càrregues que han de suportar els transportistes, en un moment en què l'activitat va a la baixa.

Per últim, el secretari general de la patronal també reclama que, mentre no es desdobli l'N-II, l'autopista AP-7 sigui gratuïta al llarg de la demarcació. De fet, l'Asetrans va enviar el mes de març una carta a la ministra de Foment, Ana Pastor, fent-li saber aquesta petició. De moment, però, no han rebut resposta.