La DO Empordà ven per primera vegada més de 4 milions d'ampolles de vi en un any

El 34% de les ampolles les han venut a les comarques gironines però Barcelona continua essent "l'assignatura pendent"

Els cellers de la DO Empordà han passat de vendre 3,4 milions d'ampolles el 2008 a 4.166.559 unitats el 2011, un increment d'un 18% emmarcat en un context de crisi. El president de la DO, Josep Blanch, ha explicat que no és que no hagin notat la crisi, sinó que tot i això han aconseguit fer-se un forat en el mercat i continuar creixent. "Que ens consolidem és la millor notícia", ha afirmat Blanch que atribueix aquest increment en les vendes al "gran esforç" que han fet els cellers empordanesos i a oferir un producte de gran qualitat.

La majoria de les ampolles les han venut a les comarques gironines, un 34%, mentre que el 27% ha estat a la resta de Catalunya. Pel que fa al mercat espanyol, la DO Empordà hi ha venut el 15% de les ampolles i, finalment, l'exportació representa un 20% del total de vendes. El 5% de la producció la venen directament a cadascun dels cellers.

L'assignatura pendent per a la DO Empordà continua essent la capital, Barcelona. De fet, segons Blanch és un mercat "difícil" per a tots els vins catalans i no només per als empordanesos. El president ha lamentat que, precisament on més haurien de fer bandera de la producció autòctona, sigui el mercat més complicat per introduir el producte. Tot i que ha assegurat que la situació ha millorat en els darrers anys, encara està lluny de ser l'òptima. "Continua essent la nostra assignatura pendent", ha afirmat.

"El camí és donar a conèixer el producte i fer-nos valorar", ha afirmat Blanch. La varietat de vi més venuda i la que ha experimentat un major creixement passant d'1,8 milions d'ampolles el 2008 a les 2,3 milions de l'any passat. De vi blanc n'han venut 1,2 milions d'unitats, 300.000 més que el 2008. Finalment, de vi rosat han mantingut vendes facturant unes 500.000 ampolles.

Aquest increment en quantitat també ha estat en qualitat, ha assegurat Josep Blanch. De fet, la llista Robert Parker 2011 ha incorporat 44 vins de la DO Empordà i, d'aquests, 28 han obtingut una puntuació de 90 punts o més. En l'edició anterior n'havien estat només 12. Blanch ha explicat que hi ha una gran presència de vins de la DO Empordà als restaurants d'alta qualitat. "Potser ens falta arribar a l'hostaleria més popular", ha afirmat.

Enoturisme, estratègia de futur

Una de les principals apostes de futur de la DO Empordà és l'aposta per l'enoturisme, un mercat emergent i encara pendent d'explorar. Aquesta aposta estratègica busca potenciar i consolidar un turisme desestacionalitzat que ofereixi al visitant experiències relacionades amb el vi i amb la resta d'atractius de les comarques. Blanch ha detallat que actualment estan ultimant el pla estratègic fet conjuntament entre la DO i els consells comarcals de l'Alt i el Baix Empordà i esperen poder començar a aplicar-lo aquest anys.