Els Mossos denuncien més de 2.000 camioners durant el darrer any

Més de la meitat de les sancions són per irregularitats amb el tacògraf o per conduir més hores del compte

Els Mossos d'Esquadra han muntat un control de transports a la sortida del peatge troncal de l'AP-7 a la Jonquera (Alt Empordà). Els agents aturen els tràilers que baixen en direcció a Girona i, en alguns casos, també els autocars.

A cada camioner que paren, els mossos li demanen la documentació i li fan la prova d'alcoholèmia. Després, els agents inspeccionen les dades del tacògraf. Aquest dispositiu -que porten tots els tràilers- és com el disc dur dels vehicles. Hi queden registrades, de manera automàtica, tant la velocitat com els temps de descans.

El tacògraf pot ser analògic o digital. En el primer cas, cada jornada queda registrada en una mena de disc de paper i el transportista està obligat a portar no només el d'aquell dia, sinó també tots els del darrer mes. En el cas dels tacògrafs digitals, les dades s'emmagatzemen en una memòria, que es pot consultar amb una mena de PDA.

Si algun camioner s'asseu més hores del compte al volant o bé no porta tots els discos, les multes a què s'enfronta són quantioses. Aquest és el cas d'un transportista estranger a qui els Mossos d'Esquadra han aturat al control de la Jonquera. Com que l'home no és d'aquí, per evitar que la companyia per a qui treballa intenti escapolir-se de pagar, abans de tornar a reprendre la marxa haurà de deixar un dipòsit de 2.001 euros.

"Òbviament, en aquests controls, la nostra premissa bàsica és controlar que els camioners compleixin els temps de descans preceptius", indica el sergent de Trànsit de Girona, Juli Lloret. I hi afegeix: "Els tràilers són vehicles pesants, que transporten molta càrrega, i qualsevol infracció suposa posar en risc la resta d'usuaris d'aquella via".

Intentar burlar la llei

Per intentar burlar la llei, però, hi ha camioners que fan servir la picaresca. O bé condueixen amb la targeta d'un altre transportista -així poden doblar jornades- o bé, directament, manipulen el tacògraf. "En aquests casos, allò més habitual és posar un dispositiu al sistema que modifiqui les dades que es van enregistrant", indica Juli Lloret.

És a dir, que mentre el tacògraf registri que s'està fent un descans, en realitat el transportista estigui conduint. Aquestes manipulacions, a més, també permeten modificar la velocitat real del tràiler.

Els camions de més de 3.500 quilos han de portar, per llei, un limitador de velocitat i no poden anar a més de 90 quilòmetres per hora. Amb les manipulacions, però, el camioner pot prémer l'accelerador i el tacògraf continuarà marcant que no se supera aquest límit.

Només en el que portem d'any, els Mossos d'Esquadra ja han detectat dotze camions a carreteres gironines que portaven el tacògraf manipulat. Aquests casos se sumen als 24 que es van detectar durant el 2011. "Aquesta és la infracció més greu i suposa haver de pagar una multa de 4.601 euros", concreta el sergent.

A més, si els mossos enxampen un transportista que estigui fent servir el dispositiu pirata quan se l'atura, aleshores el camioner acaba emmanillat. En el darrer any, els agents han detingut onze persones per aquest delicte, que porta aparellades penes de fins a dos anys de presó.

Més de 3.000 controls

Durant el darrer any, els Mossos d'Esquadra han fet 3.078 controls de transports a les comarques gironines, la majoria al llarg de la traça de l'AP-7. En els diferents dispositius, els agents han arribat a aturar fins a 14.093 vehicles (dels quals, 12.298 eren camions que transportaven mercaderies i la resta, autobusos).

En total, els Mossos d'Esquadra han interposat 2.432 denúncies. L'estadística d'infraccions és llarga i comprèn des d'alcoholèmies a manca de permisos, passant -evidentment- per totes aquelles irregularitats que tenen relació amb els tacògrafs i l'incompliment dels temps de conducció dels camioners.

Precisament, aquests dos grups són els que concentren el gruix de multes. De cada deu que se n'han interposat, cinc hi feien referència, bé sigui per manca de discos (903 casos), incompliment dels temps de conducció i descans (334 casos) o bé manipulacions de tacògrafs (36 casos).

Segons assegura el sergent Juli Lloret, controlar que els tràilers compleixin la normativa és un dels pilars per garantir la seguretat a la carretera. "Estem parlant de vehicles molt pesats i molt grossos; per això, els seus moviments estan directament vinculats amb la circulació", concreta Lloret.

El sergent dels Mossos d'Esquadra també explica que les manipulacions de tacògrafs han existit sempre. Ara amb la crisi, però, se'n detecten menys casos. De totes maneres, això no es deu al fet que se'n manipulin menys, sinó que la davallada està directament relacionada "amb el descens de trànsits de vehicles pesats que suposa la situació econòmica actual", conclou Juli Lloret.