El PSC acusa CiU de Girona de 'llençar a les escombraries' 40.000 € pel projecte alternatiu del tren

El grup municipal demana un "esforç" al consistori per evitar que el preu de les escoles bressol s'apugi un 50%

L'Ajuntament de Girona ha encarregat recentment la redacció d'un estudi que determini la viabilitat d'usar els túnels del TAV per fer-hi passar els trens convencionals i complementar les vies amb un ramal que passaria per Salt. La redacció i defensa de l'estudi de viabilitat tècnica i econòmica del projecte té un cost total de 47.200 euros. L'alcalde, per decret, va encarregar l'estudi el passat mes de març i la previsió és que estigui enllestit en 2 mesos.

Aquesta alternativa plantejada per l'equip de govern va patir un fort revés aquest dijous quan el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, va descartar pràcticament aquesta opció per dificultats tècniques i de senyalització. Per això, Bosch ha criticat el govern municipal per haver "llençat a les escombraries" aquests diners.

La portaveu socialista ha recordat que el PSC sempre s'ha mostrat contrari a "obrir la porta" a altres opcions que no passin pel soterrament del tren convencional, tal i com s'havia plantejat en el projecte ferroviari de la ciutat de Girona, que comporta també l'enderroc del viaducte. "El projecte del tren convencional està molt a punt i el què cal és fer pressió perquè el tren se soterri i no plantejar altres alternatives que només fan que allargar eternament els terminis", ha manifestat. Bosch també ha exigit que en els pressupostos del 2012 s'hi introdueixi, a través de les esmenes que presentarà el PSC, una partida per al tren convencional.

Bosch ha demanat "fermesa" a CiU i PP davant els governs de la Generalitat i l'Estat per tal que els terminis per acabar les obres del TAV es compleixin. Aquesta setmana s'ha conegut un nou endarreriment en la posada en servei de l'alta velocitat. L'Estat ha comunicat a la Generalitat que el TAV entre Barcelona i Figueres no funcionarà fins el tercer trimestre del 2013 i no a finals del 2012 com s'havia fixat anteriorment. La causa és que les obres per a la col·locació de la via entre la Sagrera i Mollet i les de la nova estació provisional s'han licitat amb retard.

"Els terminis de construcció de les obres de l'estació són molt generosos i si es mana la pressa les obres es poden acabar abans", ha manifestat Bosch, que assegura que les obres podrien estar acabades entre desembre del 2012 i gener del 2013.

Places a les escoles bressol

La portaveu del grup municipal socialista ha lamentat que l'equip de govern "s'ompli la boca" d'actuar amb transparència perquè considera que en realitat governen "a cop" d'acord de Junta de Govern Local o de decret. Un exemple que ha posat Pia Bosch és que l'Ajuntament de Girona hagi acordat destinar 114.000 euros a concertar 47 places a escoles bressol però que ho hagi fet sense informar el Consell Escolar Municipal, que s'havia reunit només dos dies abans.

A més, Bosch també ha assegurat que ha passat alguna cosa "estranya" amb aquest acord perquè ni tan sols el sotmeten a exposició pública, un tràmit que els socialistes consideren necessari. Paral·lelament a aquest procés per aconseguir noves places, la Generalitat ha anunciat que redueix l'aportació per escoles bressol. Segons Bosch, el que hauria de fer el govern municipal és buscar fórmules per evitar que el preu de les escoles bressols augmenti un 50%.

El grup socialista també vol portar al ple de dilluns el debat sobre el model de fires. Pia Bosch sosté que les festes de Girona sempre han estat un pol d'atracció per a visitants de fora de la ciutat i lamenta que el model que vol impulsar el govern municipal busqui "minimitzar" la festa. Bosch creu que és un error escurçar la festa i plantejar professionalitzar les barraques perquè tradicionalment sempre han servit per donar visibilitat a les entitats i perquè poguessin fer diners. A més, també ha lamentat que "de nou" se n'assabentin "per la premsa" del debat i que no es porti a "fòrums reals de debat".