La 24a Fira del Vaixell d'Ocasió d'Empuriabrava registra 82 operacions de venda d'embarcacions

S'han col·locat el 18% dels vaixells exposats, però s'espera superar el 20% amb el tancament de negociacions els pròxims dies

Els compradors interessats en vaixells de segona mà van tenir del 31 de març al 8 d'abril una bona oportunitat al port d'Empuriabrava, amb la nova edició de la Fira del Vaixell d'Ocasió, "la més important" d'aquest sector a tot l'estat espanyol, segons subratllaven els seus organitzadors.

La fira, que ja està consolidada amb 23 edicions a l'esquena, ha comptat aquest any amb un augment de la participació, una seixantena d'entitats nàutiques. La majoria són del municipi però algunes també han vingut de la resta de la demarcació. Aquest any hi ha hagut nou empreses que han exposat per primer cop a aquesta fira.

El total d'embarcacions a vendre era també lleugerament superior, unes 456, entre les quals hi havia pneumàtiques, barques de passeig, caiacs, motores aquàtiques i per primer cop també dos catamarans. Una de les novetats d'aquest any era que la 'Milla 0', una categoria d'embarcació que no ha navegat mai i que s'oferia a preus molt atractius, incorporava per primer cop la possibilitat que no sigui matriculada, mentre que abans era un requisit. Cada nàutica participant podia oferir una unitat nova i sense matricular, i aquest ha estat un dels articles que "més ha cridat l'atenció dels compradors", que han pogut trobar embarcacions noves a "preus molt interessant" i a la vegada, que es poden adaptar a les necessitats de cada client, segons explica l'organització.

Per tal d'animar les vendes, les empreses han apostat per oferir preus "més ajustats", que anaven des dels 900 euros fins al milió. D'altra banda, aquesta és una fira per establir contactes i sovint les operacions de compra no es tanquen fins al cap d'unes setmanes o algun mes, ja que són xifres importants i el comprador es vol assegurar que és el que estava buscant.
Tot i que l'entrada gratuïta dificultava el recompte d'assistents, l'organització estima que al voltant de 10.000 persones han passat per la 24a edició de la fira.

Dolguts amb l'Ajuntament

Els organitzadors de la fira -Cegra Internacional- lamenten les paraules que l'alcalde de Castelló d'Empúries, Xavier Sanllehí, va pronunciar durant la inauguració tot dient que els organitzadors havien intentat aplicar unes taxes "abusives" als participants i que havien hagut de mediar en veure que l'edició estava en perill. L'administrador de Cegra, Miquel Arpa, ha negat que això fos així i ha explicat que es van acordar uns descomptes amb els participants en comprendre que la situació econòmica era complicada i que calia ajustar els preus. Ara bé, continua Arpa, "tampoc hi podem perdre diners" i recorda que els costos d'organització són importants i que cada any s'assumeix un "risc" en avançar els diners de la publicitat per a una nova edició sense saber el nombre exacte de participants. Per altra banda, consideren que les paraules de l'alcalde no van ser afortunades i li recriminen no haver agraït amb prou contundència als organitzadors però també al propietari dels amarradors -Port Empuriabrava SA- per cedir els espais. "L'Ajuntament es troba la fira ja muntada, amb la cinta a punt de tallar i amb un esdeveniment que porta molta gent a Empuriabrava i de risc no en tenen cap", assenyala Arpa.

Com a representant de Cegra, lamenta també que en el seu discurs Sanllehí reivindiqués que l'Ajuntament pugui estar "plenament implicat en la gestió dels canals", una expressió que no comprenen ja que la Generalitat ha aprovat la normativa del funcionament i aquesta és la que s'ha de seguir. En aquest sentit, recorden que el reglament estableix la creació d'una comunitat d'usuaris, que ja està feta, però que necessita del "suport" de tots per poder-ho tirar endavant, ja que es tracta d'un projecte nou i complex de gestionar, amb més de 3.000 usuaris. És per això que demanen a la Generalitat més implicació en la gestió de la marina d'Empuriabrava, per tal que no hi hagi possibles confusions en el seu funcionament, que no fan més que "donar mala imatge" als turistes i propietaris de la zona.

Un 70% més de matriculacions respecte al 2011

El sector nàutic comença a notar alguns indicis de millora de la situació econòmica, tal com va apuntar el director general de Transport i Mobilitat del Govern, Ricard Font, present a la inauguració de la fira el 31 de març passat. El gener del 2011 es van matricular a Catalunya un total de 26 vaixells mentre que el gener d'aquest any s'ha arribat a les 47, una xifra que representa un augment del 70%. "Algú està comprant més vaixells", apuntava Font, que recordava que el fet que siguin de fora de Catalunya -sobretot francesos- és una bona notícia ja que demostra que s'està atraient "diner de fora" i per tant s'està "exportant".