L'Ajuntament de Banyoles compra la barca 'Anna' i la considera un servei turístic de 'necessitat'

El propietari va oferir inicialment al consistori el motor del catamarà però al final van acordar la venda de tota la barca

Res feia pensar que en una setmana Banyoles pogués recuperar la barca 'Anna', l'últim catamarà que va navegar per l'estany fins a mitjans del 2010, amb la previsió de reprendre el servei aquest mateix estiu. Així ho ha reconegut l'alcalde Miquel Noguer (CiU), que assenyala haver estat una transacció "molt ràpida". Tot va començar quan l'actual propietari, Miquel Àngel Bonet, es va posar en contacte amb el consistori ara fa una setmana per oferir-los la possibilitat de comprar el motor elèctric del catamarà, ja que l'havia de substituir per un de gasolina. La resposta de l'ajuntament va ser: "Nosaltres del motor elèctric no en farem de res si no tenim la barca", i aquí és on es va obrir la porta a la seva adquisició.

La compra, que encara no s'ha completat, tenia tots els factors de cara. Era la mateixa barca amb les característiques i els permisos necessaris que exigeix el Reglament d'Activitats de l'Estany i un altre aspecte fonamental, el preu era el "correcte", segons paraules del mateix alcalde que ha precisat el seu valor: "Menys de la meitat del que valdria una de nova". Al mercat actualment aquesta embarcació nova podria costar uns 350.000 euros, segons el consistori.

La tramitació de la compra

Com que l'ajuntament no tenia previst durant aquest exercici comprar la barca, ahir al vespre es va aprovar per ple una modificació de crèdit del pressupost per un valor de 172.000 euros, tot i que s'espera que el cost de la compra sigui inferior a aquesta xifra. De moment, el consistori ja ha fet una paga i senyal al seu propietari i s'ha signat l'opció de compra amb la previsió que es faci efectiva en un termini de tres mesos. Mentrestant, l'Ajuntament haurà de tirar endavant un seguit de tràmits, entre els quals hi ha tenir l'informe favorable del Departament de Governació, que ha d'autoritzar la compra i a qui ja s'ha informat de l'operació.

Per altra banda, s'ha de treballar en el procés administratiu del concurs per a la concessió del servei. "Caldrà estudiar el model de concurs -si serà a llarg o curt termini- i en tot cas el tipus de concessió administrativa d'aquest bé públic", assenyala Noguer. I és que l'Ajuntament ha de recuperar els diners de la compra i per tant a banda del cànon que fins ara es pagava pel servei de la barca també caldrà incloure l'amortització de la compra. Tot això s'haurà de discutir en les pròximes setmanes, com també si s'hi inclourà el servei de les barques de rem.

Un servei turístic "necessari"

Per l'Ajuntament, aquest és un servei turístic "de necessitat", que "molta gent ens demanava", banyolins però també turistes en ser una atracció emblemàtica. El calendari amb el que es treballa preveu poder reprendre el servei aquest mes de juny, pels volts de Sant Joan, coincidint amb l'inici de la temporada de bany.

Miquel Noguer ha insistit que aquest era un servei que l'ajuntament hauria volgut poder continuar, però explica que no va ser possible perquè el seu propietari els demanava una xifra "absolutament desorbitada" -uns 500.000 euros-. No hi va haver més contacte amb el patró de la barca, que va decidir vendre-la al mallorquí sense que abans s'hagués pogut atorgar la llicència. "Tothom és lliure de fer el que cregui oportú", assenyala el batlle que diu no voler "furgar" en històries que ja estan tancades. En aquest sentit, defensa que són dues transaccions diferents i preses amb total llibertat per totes les parts. "Al seu dia es va vendre a qui va voler i al preu que va voler i l'Ajuntament ara l'ha comprat a un preu que tothom sabrà", explica. I precisa, "l'Ajuntament ha acceptat una oferta que se li ha fet" en considerar-la raonable.

La barca tornarà a navegar amb una nova imatge i també una nova localització, possiblement a tocar de l'oficina de turisme que hi ha a una pesquera. Però tot aixó encara està pendent de concretar-se. També caldrà fer-li una millora tècnica, que podria costar uns 50.000 euros.

Un trasllat amb entrebancs

La barca 'Anna' va resistir-se a marxar. Hi van haver dos intents frustrats, la primera per una falta de permís i la segona perquè calia un dispositiu especial per poder-la transportar en un tram de carretera fins a les drassanes de Roses. El 21 de juny de l'any passat una grua de grans dimensions la va treure de l'estany, la va transportar fins a aquesta ciutat de l'Alt Empordà i des de llavors que no s'ha mogut de Roses per motius que no han transcendit. El dia de la seva retirada va generar una gran expectació i també es va viure amb tristesa.

Ara Banyoles tornarà a oferir aquest servei, fins i tot més ràpid del previst, segons paraules del seu alcalde, que recorda que el fet de tenir la barca facilitarà l'adjudicació de la llicència.